donderdag 7 april 2011

Melkkoe mobiele telefoon bedrijven

Sinds de invoering van service telefoonnummers die beginnen met b.v. 085, 087 en 088 heeft de mobiele telecomsector er weer een melkkoe bij.

Afgelopen zondag braken twee ventielen van mijn autobanden af bij het pompen (een veel voorkomend euvel bij ventielen met een luchtdruksensor begreep ik later van een monteur). Omdat ik maar over één reserveband beschik, de ANWB gebeld. Eerst zoeken naar het telefoonnummer, want het gratis 0800-nummer werkte niet meer. 088-269 28 88 was het nieuwe nummer.

Na een uurtje wachten werd ik uiterst correct geholpen door de ANWB monteur (altijd uiterst aardige mensen die ANWB-monteurs).

's Anderdaags keek ik naar mijn beltegoed, bleek het telefoontje naar de ANWB 5 Euro gekost te hebben. Wat blijkt: hoewel het bellen naar een 088 nummer (bedoeld voor bedrijven) via een vaste lijn meestal hetzelfde kost als het bellen naar een locatie gebaseerd netnummer (010, 020, enz.) hebben de mobiele bedrijven hun kans schoon gezien om nog wat meer euro's uit de telefoongebruiker te persen.

Bellen naar 088 servicenummers valt vaak niet onder de belbundel.
Vaak staat niet of slecht aangegeven wat het tarief is voor zo'n nummer.

Foutje van de wetgever/regulator (die had de tarieven moeten reguleren).
Foutje van de ANWB, die had niet voor zo'n duur nummer moeten kiezen.

Een oplossing zou kunnen zijn: verplichte melding van kosten voor aanvang van elk gesprek door de telecomproviders (net zoals bij 0900-nummers)

Geen opmerkingen: